Loffar - ett medeltidsbröd

2013-04-14 ∞ 17:09:00
Det här brödet bakade jag för första gången när jag gick i mellanstadiet, vi hade någon form av medeltidstema på skolan där vi fick lära oss om hur man levde och såg ut under den tiden. Som avslut på temat bjöds alla föräldrar in till skolan, och då skulle det bland annat serveras fika i form av det här medeltidsbrödet. Jag var med i gruppen som bakade brödet, och sen dess har receptet följt med och varit en favorit.
 
 
3 dl filmjölk
4½ dl mjölk
1 pkt jäst
2½ dl mörk sirap
2 tsk salt
1 liter rågsikt
7½ dl grovt rågmjöl
½ liter vetemjöl (eller mindre)
 
Ljumma filmjölk och mjölk i en kastrull. Smula jäst i en bunke, tillsätt sirap och salt. Häll i den fingervarma mjölkblandningen och rör om. Tillsätt allt mjöl och blanda runt till en jämn deg (gärna med degblandare). Låt jäsa i 20 minuter. Dela sedan i lagomt stora bitar och rulla till jämnstora bollar. Lägg på bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i yttligare 30 minuter. Värm under tiden du väntar upp ugnen till 225 grader, och grädda sedan brödet i ca 10 minuter. 

Kommentarer
Ctina
2013-04-14 @ 18:46:18
http://ctinasunnegardh.se

ser lite ut som scones! hemmabakat bröd ♥

frukallgren.blogg.se
2013-04-19 @ 18:40:59
http://frukallgren.blogg.se/

alltså åååååå, ser gudomligt goda ut!


Jag besvarar kommentarer i bloggen, så se till att komma tillbaka!
Är tyvärr inte intresserad av reklam, tävlingar, länkbyten etc.

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

Din e-postadress: (frivilligt och visas ej)

URL/Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback